voor avonturiers en architecten

opdrachtgever: Stichting ArchiScienza

In een wereld die zo conservatief is als ‘de bouw’, moet je zorgen dat je opvalt wanneer je iets nieuws introduceert. Nieuwe Parels gooide met zijn brutale teksten en vormgeving een steentje in de vijver, en trok zo de aandacht van architecten, ontwikkelaars én bestuurders. Na een spannende publicatie en campagne volgde de lancering van nieuweparels.nl. Hier vind je 71 onverwachte plekken in Leiden waar een architectuurparel kan (en mag!) ontstaan. Maar dat is niet het enige. Lees hieronder meer.

Nieuwe Parels

Hoe maak je een stad mooier?

Er bestaat natuurlijk allerlei methodes en initiatieven om een stad te verfraaien. Architectuur is misschien wel de meest krachtige en duurzame manier om dat te doen en zeker: de spannendste. Maar waar te beginnen? Op die plekken die daar het meest om vragen. De initiatiefnemers van 071 Nieuwe Parels maakten een kaart van 71 onooglijke/onmogelijke/onverwachte plekken in Leiden en bundelden die, samen met wettelijk framework, foto’s en een heleboel inspiratie in een publicatie die werd aangeboden aan de gemeente. Vervolgens werd een ontwerpwedstrijd uitgeschreven waar meer dan 100 inzendingen van ruim 70 verschillende architecten(bureaus) aan deelnamen. Het project kwam tot leven.

Voeg schitterende architectuur toe

Nadat bedenker en geestelijk vader de Nieuwe Parels, Fons Verheijen, in gesprek was gegaan met de gemeente Leiden over de uitvoering, dienden zich gegadigden aan voor een pilot project. Ondertussen werd de website nieuweparels.nl ontworpen en gebouwd. Het doel: Leiden mooier maken met schitterende architectuur op onverwachte plekken, door avonturiers, architecten, ontwerpen en plekken samen te brengen. 

Op de site kun je dus niet alleen alle 71 locaties inspecteren, je vindt er ook een uitgebreide selectie voorbeeld ontwerpen en de gegevens van alle deelnemende architecten, zodat je als ‘parelvisser’ direct in contact kunt treden. Tot slot worden ook de werkwijze en procedure tot in detail beschreven, met een belangrijke ‘waarschuwing’ aan het adres van iedereen die zichzelf wel in zo’n parel ziet wonen: Je zult het allemaal helemaal zelf moeten doen. Of samen met een architect natuurlijk ;).

Verkoop je concept: catchy tot in detail

De aansprekende, en consequent – zowel in print als digitaal – doorgevoerde grafische stijl en copywriting zorgen voor een ongewoon catchy campagne en een bijdehante vibe. En dat, dat past dan weer erg goed bij dat spannende, gekke project 071 Nieuw Parels. Wat vind jij ervan? Laat het ons weten [contact].

Opdrachtgever Nieuwe Parels

Fons Verheijen

“De bijzonder aansprekende vormgeving van zowel de publicatie als de website hebben sterk bijgedragen aan het succes van Nieuwe Parels”

Benieuwd wat wij
voor jullie organisatie
kunnen betekenen?